Verantwoord afvallen

Wil je graag afvallen maar weet je niet goed hoe, waar en wat? Misschien ben je bang dat je bepaalde tekorten zal oplopen en dat je daarom gezondheidsrisico’s zal lopen. Of misschien ben je je maar al te bewust van het dreigende jojo effect. Je goed informeren is inderdaad noodzakelijk om succesvol te diëten.

Sleutel tot succes

De sleutel tot een duurzaam en gezond dieet is een evenwichtig voedingspatroon; dit zorgt ervoor dat je alle nodige voedingsstoffen, mineralen en vitaminen binnenkrijgt, dat je voldoende energie hebt en dat je je voldaan voelt en niet de hele dag gefrustreerd aan eten zit te denken.

Je lichaam uithongeren is nooit een goed plan. Waarschijnlijk zal je wel snel gewicht verliezen, maar eens je weer normaal begint te eten (een uithongerdieet is immers niet op lange duur vol te houden), kom je zo weer aan. Dit komt doordat je lichaam, na een periode van tekorten plots krampachtig al wat het binnenkrijgt aan eten wil opslaan als reserve. Je komt dus sneller weer bij dan je bent afgevallen. Bovendien voel je je tijdens je dieet vaak erg moe.

Er bestaan tegenwoordig gezonde, verantwoorde producten die je kunnen helpen om de juiste keuzes te maken. Proteïneshakes en -repen bijvoorbeeld, zijn vaak erg gezond én lekker. Door het hoge eiwitgehalte krijg je niet snel weer honger en ook bevatten deze producten de nodige essentiële vitaminen en mineralen; ze zijn namelijk zo uitgekiend dat ze je helpen om op verantwoorde wijze met die overtollige kilo’s komaf te maken.

Een verantwoord dieet zal aan je uiterlijk trouwens ook een gezonde uitstraling verlenen, in plaats van een vermoeide en uitgehongerde.

Gezonde tips!

Met onderstaande tips bereik je op gezonde en verantwoorde wijze dat maatje 38, en behoud je het ook:

  • Eet volgens de principes van mindfullness en weet waarom je eet: heb je echt honger, eet dan. Heb je daarentegen gewoon zin in eten om de verveeldheid te verdrijven of omdat je nerveus bent? Eet dan niet. Eet traag en stop zodra je geen honger meer hebt;
  • Zorg ervoor dat je voldoende vezels binnen krijgt: ze helpen de spijsvertering en zorgen voor een voldaan gevoel waardoor je minder snel de snoepkast opentrekt;
  • Eet genoeg eiwitten. Ook eiwitten geven je dat voldane gevoel én zijn bovendien noodzakelijk voor het opbouwen van spierweefsel;
  • Drink voldoende water;
  • Eet nooit langer dan vier uur niets. Kies eerder voor eiwitrijke snacks dan voor snacks vol koolhydraten en suikers;
  • Vermijd alcohol;
  • En …. beweeg. Neem de trap in plaats van de lift, stap één halte vroeger af van de bus en loop een eindje of neem de fiets naar je werk.

En nog meer:

Succes!

AndriesVerantwoord afvallen

Leave a Comment