Verantwoord afvallen

Wil je graag afvallen maar weet je niet goed hoe, waar en wat? Misschien ben je bang dat je bepaalde tekorten zal oplopen en dat je daarom gezondheidsrisico’s zal lopen. Of misschien ben je je maar al te bewust van het dreigende jojo effect. Je goed informeren is inderdaad noodzakelijk om succesvol te diëten.

Sleutel tot succes

De sleutel tot een duurzaam en gezond dieet is een evenwichtig voedingspatroon; dit zorgt ervoor dat je alle nodige voedingsstoffen, mineralen en vitaminen binnenkrijgt, dat je voldoende energie hebt en dat je je voldaan voelt en niet de hele dag gefrustreerd aan eten zit te denken.

Je lichaam uithongeren is nooit een goed plan. Waarschijnlijk zal je wel snel gewicht verliezen, maar eens je weer normaal begint te eten (een uithongerdieet is immers niet op lange duur vol te houden), kom je zo weer aan. Dit komt doordat je lichaam, na een periode van tekorten plots krampachtig al wat het binnenkrijgt aan eten wil opslaan als reserve. Je komt dus sneller weer bij dan je bent afgevallen. Bovendien voel je je tijdens je dieet vaak erg moe.

Er bestaan tegenwoordig gezonde, verantwoorde producten die je kunnen helpen om de juiste keuzes te maken. Proteïneshakes en -repen bijvoorbeeld, zijn vaak erg gezond én lekker. Door het hoge eiwitgehalte krijg je niet snel weer honger en ook bevatten deze producten de nodige essentiële vitaminen en mineralen; ze zijn namelijk zo uitgekiend dat ze je helpen om op verantwoorde wijze met die overtollige kilo’s komaf te maken.

Een verantwoord dieet zal aan je uiterlijk trouwens ook een gezonde uitstraling verlenen, in plaats van een vermoeide en uitgehongerde.

Gezonde tips!

Met onderstaande tips bereik je op gezonde en verantwoorde wijze dat maatje 38, en behoud je het ook:

  • Eet volgens de principes van mindfullness en weet waarom je eet: heb je echt honger, eet dan. Heb je daarentegen gewoon zin in eten om de verveeldheid te verdrijven of omdat je nerveus bent? Eet dan niet. Eet traag en stop zodra je geen honger meer hebt;
  • Zorg ervoor dat je voldoende vezels binnen krijgt: ze helpen de spijsvertering en zorgen voor een voldaan gevoel waardoor je minder snel de snoepkast opentrekt;
  • Eet genoeg eiwitten. Ook eiwitten geven je dat voldane gevoel én zijn bovendien noodzakelijk voor het opbouwen van spierweefsel;
  • Drink voldoende water;
  • Eet nooit langer dan vier uur niets. Kies eerder voor eiwitrijke snacks dan voor snacks vol koolhydraten en suikers;
  • Vermijd alcohol;
  • En …. beweeg. Neem de trap in plaats van de lift, stap één halte vroeger af van de bus en loop een eindje of neem de fiets naar je werk.

En nog meer:

Succes!

AndriesVerantwoord afvallen

Teveel focussen op gezondheid ook schadelijk

Er zijn genoeg mensen die zo geobsedeerd zijn met hun gezondheid dat ze er ziek van worden. Het klinkt voor de meeste mensen zeer onwaarschijnlijk, maar wie in te hoge mate op blijft letten op wat er gegeten, gedronken en gedaan wordt, die kan overspannen of ziek worden van het dwangmatig bezig zijn met een gezond leven. Daarnaast is er nog een nadeel aan te noemen; het altijd hiermee bezig zijn, leidt er automatisch toe dat er nauwelijks meer genoten kan worden. De persoon in kwestie kan zich immers nergens anders op richten dan het uitrekenen van de calorieën, de toegevoegde suikers en het aantal meters dat er gelopen is. Teveel focus is nooit goed, ook niet wanneer het op gezondheid aankomt.

De gulden middenweg

Ook wanneer het aankomt op een gezond leven en het vermijden van overgewicht en ziektes, ook dan is er sprake van het zoeken van de gulden middenweg. Er wordt meer dan eens gezegd dat de meeste gezonde mensen het oudst worden, maar het minst hebben geleefd. Dit is overtrokken, maar er schuilt uiteraard wel een kern van waarheid in.

De gulden middenweg kan bestaan uit zoveel mogelijk gezond eten, zoveel mogelijk bewegen en af en toe zondigen, gewoon omdat het lichaam er om vraagt. Natuurlijk, er zijn een heel aantal rapporten naar buiten gekomen over het feit dat we helemaal geen suiker nodig hebben in ons eten en drinken, maar wat nou als het lichaam er om vraagt, het gewoon even nodig heeft? Gezondheid lijkt tegenwoordig een probleem te zijn in plaats van een levensstijl en het meest gezonde is dan wellicht nog wel gewoon te luisteren naar wat het lichaam aangeeft en/of een ervaren coach, en niet de tijdschriften.

AndriesTeveel focussen op gezondheid ook schadelijk

Dieetshakes slim gebruiken

Er bestaan allerlei soorten shakes die je kan gebruiken om af te slanken, Je hebt voorgemixte drankjes en poeders waar je zelf nog water moet aan toevoegen, naast allerlei verschillende smaken van chocolade over vanille tot aardbei en cappuccino. Maar hoe gebruik je dit soort shakes nu het best?

Lekker en gemakkelijk

Een hoogstaande culinaire ervaring zijn ze niet maar heel wat soorten dieetshakes zijn wel erg lekker, zeker als je ze op de juiste manier klaarmaakt. Als je ze in poedervorm koopt en ze zelf nog met water moet mixen dan doe je er goed aan dit met een echte mixer te doen en niet met de hand zo lost het poeder zich beter op. Als je je drankje op een milkshake wil doen lijken en lekker romig maken dan kan je een paar ijsblokjes in het water doen alvorens te gaan mixen.

dieet shakes gezond

Erg voedzaam

Maaltijdvervangende shakes zitten barstenvol goede voedingsstoffen. Ze bevatten niet alleen veel eiwitten, mineralen en vitamines maar ze zijn ook erg laag gedoseerd in vetten, suikers en koolhydraten, alle stoffen die je lichaam best kan missen dus.

Op die manier vormen ze een ideale voedingsbron voor wie snel wil afslanken zonder een ingewikkeld en moeilijk dieet te moeten volgen. Je vervangt simpelweg je huidige maaltijden door een aantal shakes in functie van de hoeveelheid calorieën die je dagelijks wilt consumeren. Daarnaast eet je in principe niets meer behalve eventueel wat groenten, fruit of magere yoghurt en zo ben je er zeker van dat je je dieetdoelen op afzienbare tijd zult bereiken.

Spreid je shakes door de dag

Het grootste obstakel voor mensen die willen afvallen is vaak het allesoverheersende hongergevoel. Dat maakt het erg moeilijk om niet tussendoor te gaan snacken en om voldoende energie over te houden voor je werk en je gezin. Daarom is het belangrijk je dagelijkse calorie-inname met dieetshakes ook niet te laag te zetten. 500 calorieën minder dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid is al een mooie limiet, veel lager moet je niet gaan anders gaat je lichaam te erg protesteren.

Het is ook slim om de shakes zoveel mogelijk door de dag te spreiden. Zo kan je misschien tussen twee shakes wel even honger krijgen maar zit je tenminste niet de hele dag met een hongerig gevoel. Ook is het slim om zo nu en dan een stuk fruit te eten, vooral dan fruit dat weinig calorieën bevat. Dit zal je de nodige vezels geven die ook maken dat je je goed gevuld voelt. Denk er wel aan dat je de calorieën van het fruit bij je dagelijkse calorie-inname moet tellen.

 

AndriesDieetshakes slim gebruiken

Verhaal: Bertha Tervloeren-Bruintjes

“Het is echt een probleem,” zei dokter Wiebelmans, toen Bertha de deur was uitgegaan. “Ze moet stoppen met chocolade en die soft drinks, want anders wordt het niets.”

“Had ze veel gaatjes dan?” vroeg ik argeloos, terwijl ik het afsprakenboek weglegde.

“Daar gaat het niet om,” antwoordde dokter Wiebelmans. “Ze moet afvallen. Dat moet echt direct gebeuren. Ze is veel te dik. Ze lijkt wel een nijlpaard en dat is niet goed voor haar gezondheid. Nou ja, ze moet het zelf maar weten. Eigen schuld, dikke bult.”

Hij schudde zijn hoofd en zei toen: “Stuur de volgende patiënt maar binnen.”

Ik knikte en drukte op de bel. Ik werkte nu tien jaar als receptioniste in de praktijk van tandarts Wiebelmans en had het er goed naar mijn zin. Maar soms vond ik dokter Wiebelmans wel wat ongevoelig, zoals hij over zijn patiënten praatte. Zoals nu bijvoorbeeld. Bertha kwam al in de praktijk sinds ik aan de receptie was begonnen te werken. Ik had altijd goed contact met haar. Maar dat ze veel te dik was, was zeker waar.

Buiten sloeg de torenklok twaalf keer.

Was het al twaalf uur? Dan mocht ik lunchpauze houden.

“Ben over een uurtje terug,” zei ik door de kier van de deur tegen dokter Wiebelmans en sloeg de buitendeur achter me dicht.

Buiten stond de zon hoog aan de hemel. Meestal ging ik naar het park met een broodje kaas en zat ik, als het weer dat toestond, met een spannend boek op een bankje aan de rand van de bosvijver.

Dat ging ik vandaag dus ook doen.

Maar toen ik in het park aankwam stopte ik verbaasd. Daar, op mijn favoriete plekje, zat Bertha. Ze keek moedeloos voor zich uit en de blauwe hemel scheen aan haar niet besteed.

“Hallo Bertha,” zei ik. “Is deze plaats vrij?”

Ze keek verbaasd op en maakte wat plaats. “Ja, natuurlijk,” stotterde ze.

Zo zaten we een paar minuten stilletjes naast elkaar. Bertha was duidelijk bedroefd.

“Had je veel gaatjes?” vroeg ik tenslotte.

“Nee,” zei ze zacht. “Vier maar.”

Ik moest glimlachen.

“Da’s best wel veel,” zei ik zo luchtig mogelijk. “Misschien moet je minder chocolade eten? Dokter Wiebelmans zegt dat je moet afvallen.”

“Ik weet het,” antwoordde Bertha moedeloos. “Zegt-ie elke keer weer. ‘Afvallen moet je Bertha… Afvallen.’” Ze imiteerde de lage stem van dokter Wiebelmans. “Maar die goede dokter Wiebelmans heeft er geen idee van hoe moeilijk dat is. Bovendien heb ik aanleg om dik te worden. Dat zit in mijn familie. Bij ons is iedereen dik.”

Ik keek naar Bertha. Ze had lieve ogen.

“Je hebt er geen idee van hoe graag ik eens een leuk jurkje zou willen dragen, of dat er eens een vreemde man naar me zou fluiten… Dat is toch niet verkeerd?”

Er kwam een musje aanscharrelen in de hoop dat ik wat van mijn broodje zou laten vallen.

“Als ik in de spiegel kijk wil ik iets anders zien,” ging ze verder. “Ik weet ook wel dat ik niet aantrekkelijk ben, maar van binnen ben ik heel anders. Maar niemand die het ziet.”

Wat moest ik daar nou op zeggen.

Aan de overkant van de vijver schuifelde een zwaargezette man voorbij. Hij keek even naar ons.

“Moet je hem zien,” zei Bertha opeens. “Die is misschien nog wel dikker dan ik.”

Dat was waar. Die moest ook hoognodig afvallen.

Opeens kwam hij onze kant op en toen hij vlakbij gekomen was zei hij met een stralende glimlach: “Goedemiddag dames. Wat een prachtige dag, nietwaar?”

“Ja,” zei Bertha.

“Ja,” zei ik ook maar.

“Heeft u er bezwaar tegen als ik er bij kom zitten?”

Daar is geen plaats voor, wilde ik schreeuwen, maar ik zei niets en schoof helemaal naar het puntje van de bank. Ik viel er haast af.

Maar Bertha scheen in haar sas en begon geanimeerd met de man te praten.

Ik pakte mijn boek maar en probeerde me te concentreren op mijn verhaal, maar ving zo nu en dan wat flarden op van de conversatie tussen Bertha en de dikke man.

Afvallen…Groepstherapie… Alleen kun je het niet…

Uiteindelijk werd het tijd voor me om terug te gaan naar mijn werk.

”Bertha,” zei ik, “ik moet er vandoor.”

“O,” zei Bertha opgewonden, “laat me je introduceren… Dit is Jack. Jack Tervloeren.”
“Hallo Jack Tervloeren,” zei ik, terwijl hij mijn hand schudde.

“Jack doet aan afvallen in groepsverband. Samen met tien anderen. Hij heeft me uitgenodigd voor een bijeenkomst vanavond…”

Jack glunderde.

“U mag ook komen, mevrouw. Niet dat u te dik bent hoor, maar gewoon voor de gezelligheid.”

“Nee hoor,” zei ik. “Ik heb al wat vanavond. Maar ik ben blij dat er zoiets bestaat.”

“Ja,” beaamde Bertha. “Ik ook.”

Ze straalde helemaal. Haar trieste bui was verdwenen als sneeuw voor de zon.

***

Een half jaar later was Bertha er weer.

“En,” zei ze, terwijl ze binnen fladderde. “Hoe zie ik er uit?”

Dokter Wiebelmans gaapte haar ongelovig aan. “Bertha Bruintjes… u bent afgevallen.”

“Ja zeker,” zei Bertha verheugd. “Dat ben ik inderdaad. Maar ik ben Bertha Bruintjes niet meer. Ik ben nu Bertha Tervloeren-Bruintjes.”

“O,” zeiden de dokter en ik in koor. “Wat fijn voor je.”

Dokter Wiebelmans opende de deur naar de behandelkamer en vroeg haar om alvast op de tandartsstoel te gaan liggen.

Toen fluisterde hij me zachtjes toe: “Heel bijzonder… en dan te bedenken dat ze zes maanden geleden nog op een nijlpaard leek…”

 

 

 

AndriesVerhaal: Bertha Tervloeren-Bruintjes

Afvallen met eiwitten

Probeer je af te slanken maar blijven je gedachten steeds weer naar de snoepkast afwijken? Het zou kunnen dat je niet voldoende eiwitten eet. Eiwitten zorgen ervoor dat je je snel verzadigd voelt en genoeg energie binnen krijgt, waardoor je tussen de maaltijden door minder snel naar iets zoets zal grijpen.

Bovendien zijn eiwitten nodig voor de opbouw en het behouden van spierweefsel. Soms maken mensen de vergissing om tijdens hun dieet niet goed op te letten of ze wel de nodige voedingsstoffen opnemen; een tekort aan eiwitten kan ervoor zorgen dat je spiermassa verliest, doordat je lichaam deze omzet in energie, gebruikt voor je dagdagelijkse routine.

Een eiwitrijk eetpatroon zorgt ervoor dat je, tijdens je dieet (bijvoorbeeld met Be Slank), geen spiermassa verliest; eiwitten zijn verantwoordelijk voor het opbouwen en behouden van spierweefsel. Je ziet toch liever die vetcellen wegsmelten in plaats van dat gezonde, strakke spierweefsel?

proteine rijk eten

Aan de slag met je eiwitdieet!

Maar hoe moet dit nu praktisch? Ben je op voorhand reeds gedemotiveerd doordat je jezelf nu urenlang aan tafel ziet zitten uitrekenen welke voedingsmiddelen hoeveel eiwitten bevatten, etiketten met ingrediënten analyseren en neerpennen wat wel en wat niet mag? Wel, dat hoeft niet. Tegenwoordig zijn er allerlei producten te koop die je al een heel eind op weg helpen.

Eiwitshakes en eiwitrepen bijvoorbeeld, verzekeren je dat je in één maaltijd al een groot deel van de dagelijkse benodigde hoeveelheid eiwitten binnen krijgt; deze shakes en repen zijn overigens vaak erg lekker en bestaan in verschillende smaken!

Een eiwitdieet hoeft ook niet per se saai of eenzijdig te zijn. Dankzij eiwitrijke pasta, wraps, ontbijtgranen of zelfs pannenkoeken en nog meer lekkers kan je toch op verantwoorde wijze van je favoriete snacks genieten en zal dus je nauwelijks merken dat je op dieet staat! Tenminste … tot dat je plots merkt dat je broek een maat te groot is!

Een ander voordeel van deze proteïnerijke snacks en voeding is dat je flinke porties eiwitten eet, zonder er een te grote dosis aan koolhydraten te moeten bijnemen; deze snacks bestaan namelijk voornamelijk uit proteïnes en zijn zo samengesteld dat ze je dieet alleen maar stimuleren, zonder dat je essentiële voedingsstoffen of vitaminen en mineralen tekort komt.

Tot slot enkele tips die je eiwitdieet nóg doeltreffender zullen maken:

– Eet traag en kauw zorgvuldig zodat je jezelf niet overeet.

– Sla je ontbijt niet over. Nooit! Mensen die ‘s ochtends niet eten hebben vaker de neiging om – vaak ongezonde en calorierijke – tussendoortjes te eten. Dankzij lekkere eiwitrijke cornflakes kan je reeds ‘s morgens vroeg al beginnen met aan je lijn te werken. Dankzij het hoge eiwitgehalte krijg je geen ‘voortijdig’ hongergevoel.

– Drink voldoende water en vermijd alcohol.

AndriesAfvallen met eiwitten